4. Vilken strategi skall du använda?

Din målgrupp ska efter din marknadsföring veta att din produkt finns och ha fått ett bra intryck av både produkten och ditt företag. Hur uppnår du det? Att kommunicera med sina kunder handlar om så mycket mera än att göra reklam för en viss produkt. Det måste till exempel finnas samstämmighet mellan budskap och design fundera till exempel på hur du reagerar på de två bilderna nedan.
Image 5Image 6För de flesta av oss ger den gröna bakgrunden och den avrundade bokstaven ett lugnande intryck, medan den röda bakgrunden och den framåtsträvande bokstaven ger ett intryck av snabbhet, brådska. Vilken av dem skulle du välja som symbol för ett äldreboende respektive en budbilsfirma? Titta över hur du framställer ditt
företag och din annonsering. Finns det samstämmighet mellan hur du valt att profilera företaget, logotyp, färgval, typsnitt, produktsortiment och idealkundens profil?

 

5. Vad vill du åstadkomma?

Vad vill du uppnå med din kommunikation? Vad skall din marknadsföring leda till? Skall folk efter kampanjen känna till att ditt företag finns och vad det står för eller var det finns eller är det en fråga om att sälja in en speciell produkt?

Vilken budget har du totalt för din marknadsföring och specifikt för den här kampanjen. Är det troligt att du kan uppnå det mål du satt för kampanjen med den ekonomi som finns tillgänglig och vad är måttet på att du lyckats? Är inte målet mätbart hur vet du då att du inte bara kastat tid och/eller pengar i sjön?

6. Skriv ner din marknadsplan

När du fått en helhet, en röd tråd som löper från punkt 1 till punkt 5 och tillbaka till punkt 1 igen, då har du också åstadkommit en hållbar marknadsföringsplan. Skriv ner den så att du kan följa den som den vore en karta. Krångla inte till den med en massa diagram och konstigheter (om du inte vill imponera på banken eller investerare). Den skall med andra ord vara lätt att följa och kan troligtvis skrivas ner i ett antal punkter. Sedan är det bara att följa den tills något uppstår som gör att du måste förändra den. Detta något kan vara allt från att du för in nya produkter i ditt sortiment (passar de in i din marknadsplan?) till att din målgrupp ändrar beteende, att din marknadsbudget förändras, att nya lagar träder i kraft eller att medier förändras.