Din Identitet

Att använda sig av Internet för att marknadsföra sitt företag är ett bra drag eftersom man nå ut till en väldigt bred publik. Och att därtill ägna sig åt marknadsföring på sociala medier är ännu bättre eftersom folk befinner sig där för att umgås och konsumera media, så de är mottagliga för det du vill berätta. Innan du kan göra det måste du dock sätta dig ned för att tänka igenom av det egentligen är du vill berätta. Vilka är ni? Vad är det ert företag står för? Vad vill ni att folk ska veta om er? Ett intetsägande intryck är nämligen ett inget intryck alls, och det är ingen idé med att spendera en massa tid på er marknadsföring om ingen kommer att komma ihåg er efteråt.

 

Skapa din profil

Det första och kanske viktigaste steget man bör bra (inte bara för marknadsföring på sociala medier) är att skapa sin profil. Många företag lägger ned mycket energi och möda på att profilera sina kunder och potentiella kunder, men glömmer helt bort att skapa en profil över sig själva. Det är givetvis viktigt att lära känna sina kunder, men först och främst måste man lära känna sig själv. Att lära känna sitt eget företag är viktigt dels för att man enklare ska komma fram till hur man ska presentera sig själv som del av marknadsföringen, men även för att folk faktiskt ska komma ihåg er som företag.

 

Färgschema

Att välja färgschema för ert företag är förrädiskt enkelt, och många väljer en eller ett par färger de gillar och skapar sina logotyper och annat marknadsföringsmaterial utan att ge det en andra blick. När man bedriver marknadsföring på sociala medier är det dock väldigt viktigt att man faktiskt tänker igenom sina färgval eftersom en bild förmedlar väldigt mycket. Om du har valt ett färgschema som till exempel ligger alltför nära din största konkurrents färger kanske någon scrollar förbi en bild på en produkt från ditt företag och tror att det är en konkurrent som ligger bakom den.

 

Ton

Även om det är flera olika personer som sköter kommunikationen med kunder och postar i ert flöde på sociala medier så bör man komma överens om en gemensam ton. Om en av er besvarar folks frågor som om ni vore polare medan en annan svarar som om ni vore ett automatiserat program kommer ingen att få ett grepp om er. Det är en bra egenskap om man är en magiker, inte särskilt bra när man ägnar sig åt marknadsföring på sociala medier och vill ge en tydlig bild av vem man är.

 

Information

Det viktigaste när man lägger upp marknadsföring på sociala medier är inte att överösa folk med information, för de sociala medierna är trots allt ett snabbt och lättvindigt media. Så man ska med andra ord inte posta en hel novell när man till exempel lägger upp en bild på Instagram. Men man ska å andra sidan inte vara substanslös, så det är viktigt att man håller profilsidan uppdaterad. Om någon blir intresserad av er (vilket är syftet med att marknadsföra något) så kommer det första de gör vara att klicka på er profil för att se information om er. Det ni bör göra är därför att skriva ert företagsnamn, kortfattat vad ni gör och länka till er hemsida.

 

Konsekvens

En av de allra viktigaste sakerna när man väl har etablerat sin profil är att hålla sig till den. Det är okej att göra om sin marknadsföring på sociala medier och skapa något nytt, men om ert utseende och ton varierar slumpmässigt blir folk förvirrade. Det är givetvis möjligt att ha variation i de kampanjer man skapar utan att bli inkonsekvent, och det är viktigt att göra skillnad på att vara enkelspårig och att vara konsekvent. Man behöver alltså inte göra material som ser likadant ut, men det måste finnas något som förenar de olika elementen i er marknadsföring.