Hur marknadsföra

Så har vi då äntligen tagit oss fram till vad det hela skall handla om, marknadsföring, För småföretagare, som den här artikeln i första hand är skriven för, finns inte så många alternativ. De lär begränsas till lokaltidning, lokala reklamblad, kanske lokalradio och så nätet. När du gjort din marknadsplan och vet din budget för den, bör det också vara ganska enkelt att lägga en tidsrymd på den och att se vilket media som bör passa bäst.

Vi begränsar oss här som sagt till marknadsföring på nätet. Hur går det till, vad bör man tänka på och vad skall man göra för att det skall fungera?

Vi skall försöka reda ut det här och börjar med 10 viktiga kom ihåg för marknadsföring på sociala medier. Den skiljer sig trots allt en hel del från traditionell marknadsföring. Marknadsföring på nätet är på många sätt likt “social engineering”, det handlar om att bygga upp ett förtroende. Du skall alltså först sälja in dig själv, sedan ditt företag och dina produkter eller tjänster. Första problemet är förstås att hitta sina kundgrupper. var på nätet hittar man dem. Använd din fantasi. Förvänta dig inte att kunderna skall söka upp dig. Du har från din marknadsplan en bild av hur din idealkund ser ut. Sätt dig själv in i positionen av att vara din idealkund. Vilka forum skulle du besöka på nätet. Gå dit och delta. Sedan, när du byggt upp ett förtroende börjar du tipsa, överföra dem till dina sociala medier och ditt företags webbsida. Här kommer de 10 viktiga punkterna.

  1. Lyssna

För att förstå din kundgrupp gäller det att lyssna mer än att prata. Läs deras inlägg och delta i diskussioner för att förstå vad som intresserar dem och vad som är viktigt för dem. När du lärt dig det kan du börja delta i diskussioner med inlägg som känns viktiga för gruppen och du kan snart börja “droppa” ditt företag eller produkter/tjänster.

  1. Fokusera

  2.  

Du kan inte finnas överallt samtidigt. Fokusera på ett par områden och gör ett bra jobb där. Om du lyckas kan du sedan gå vidare till nästa. Om du misslyckas, gå vidare till nästa, kanske med en annan strategi men försök inte vara överallt samtidigt.

  1. Kvalité

Kvalité övertrumfar kvantitet. Det är bättre att ha 1000 som lyssnar på vad du har att säga än 10 000  som inte bryr sig, det vill säga försvinner efter första kontakten.

  1. Tålamod

Marknadsföring på sociala media slår inte igenom bara så där. Det tar tid, visst kan det hända i enstaka fall, men oftast ligger det långt tålmodigt arbete bakom en succé.

  1. Delning

Om du skriver bra och intressanta inlägg till de grupper du deltar i delar dina läsare det med sina läsare. Detta öppnar upp så att sökmotorerna lättare hittar till dig, ditt företag och dina produkter. Detta kan ge dig hundratals eller fler följare.

  1. Influens

Avsätt tid för att hitta de på nätet som influerar din idealkund. Gå med i deras sociala mediers grupper och försök få en kontakt med dem. Om de finner dina inlägg intressanta och för dem vidare har du kommit ett långt steg i din marknadsföring.

  1. Värde

Om du använder all din tid på sociala medier till att sälja in dina produkter och tjänster kommer folk att sluta lyssna. Fokusera mer på att skapa intressant innehåll och knyta kontakter med tongivande personer inom ditt område på sociala medier. Om de finner dig och dina produkter eller tjänster intressanta. Kommer de att sprida det vidare.

  1. Bekräftelse

Ignorera aldrig en person eller dennes åsikter på sociala media. Du behöver inte vara ense med alla, men delta i diskussionen, var spirituell. Försök vända det till något positivt för dig och dina produkter.

  1. Tillgänglighet

Publicera inte något för att sedan försvinna en vecka eller en månad. Du måste finnas tillgänglig varje dag. Det är ytterligare ett skäl att koncentrera sig på få grupper åt gången. Om du försvinner för en längre tid kommer också intresset för vad du har att säga att avta drastiskt.

  1. Växelverkan

Du kan inte förvänta dig att andra skall sprida dina inlägg och prata om dig om du inte gör detsamma om dem. Därför skall en del av den tid du spenderar på sociala media användas till att ta upp andras spörsmål.