Instagram

Image 15Instagram är ett socialt nätverk för bildpublicering. Hur du skapar din företagssida på Instagram finner du i länklistan. Publicera bilder med företagets produkter. Tänk på hur bilderna är komponerade. De skall ge betraktaren en sinnesstämning som gör att de vill ha din produkt.

LinkedIn

Image 16LinkedIn är ett företagsinriktat nätverk för i första hand professionella kontakter.

Hur du skapar ett LinkedIn- konto för ditt företag kan du se i länklistan. Linkedin skiljer sig från övriga social medier genom att vara mer professionellt inriktad. Publicera relevant information om företaget. Adress, telefonnummer, www-adress. Använd LinkedIN till att marknadsföra nya produkter, söka samarbetspartners och vid behov av nyanställningar

Pinterest

Image 17Kan närmast beskrivas som en digital anslagstavla. Liksom Instagram ett bildnätverk, men mer designade bilder. Hur du skapar ett Pinterest-konto får du tips om via länklistan. Fina, stämningsfulla bilder och bilder av nyhetsvärde passar bäst på på Pinterest.

Twitter

Image 18Twitter är ett nätverk för korta meddelande, max 140 tecken per inlägg.

Hur du gör för att bli ett “Twittrande” företag, hittar du länk till i länklistan. Korta meddelande om nyheter i produktsortimentet, kampanjer och så vidare gör sig utmärkt på Twitter.

Mail

Image 19Så snart du lyckas skaffa en följares e-post skall du lägga till denne på din e-postlista. Kanske du behöver ha flera olika e-postlistor ifall du har flera målgrupper eller ifall din grupp är väldigt olik i  till exempel ålderfördelning. Språkbruket skiljer mellan en 15-åring och en 45-åring. Skicka nyhetsbrev, cirka en gång per månad. Brevet har till funktion att hålla “kunden” fortsatt intresserad av ditt företag. Ditt nyhetsbrev bör därmed innehålla förhandsinformation om produktuppdateringar, nya sätt att använda produkten på, erbjudande som är exklusiva och så vidare. Spama inte dina kunder, det ger bara dåligt rykte och de skickar dina mail direkt till skräpposten. Ge kunderna en möjlighet, varje gång du skriver till dem, att avsäga sig vidare “nyhetsbrev”. Se det inte som något enbart negativt att de avsäger sig. Följ i stället upp, vad kunde du gjort bättre.

Blogg

Om du kan hålla igång en egen blogg är det utmärkt, men kom ihåg. Du måste skriva bra och Bloggen måste uppdateras åtminstone en gång per vecka. Klarar du inte det är det bättre att låta bli. Om följare tröttnar på att följa ett av dina flöden är det troligt att de kommer att välja bort de övriga också. Därför är det också viktigt att dina olika inlägg på olika media inte upprepar varandra utan i stället kompletterar varandra.

it-bloggar.se